vg2 oppgaver
løkker
# # # #oppgave 1
# # for num in range(1, 100):
# # print(num, end=", ")
# # # oppgave 2
# # for num in range(99, 0, -1):
# # print(num, end=", ")
# # #oppgave 3
# # for num in range(2,100,2 ):
# # print(num, end=", ")
# # # #oppgave 4
# # for num in range(1, 10000, 4):
# # print(num, end=",")
# # # #oppgave 5
# # for num in range(5,100,5):
# # print(num, end=",")
# # #oppgave 6
# for num in range(0, -100, -5):
# print(num, end=",")
#oppgave 7
for num in range(-50, 50, 5):
print(num, end=",")
#oppgave 8
for num in range()
spill
# Trenger å importere random, slik at jeg kan gi en variabel en tilfeldig verdi
import random
# Trenger å definere en variabel feks "nytt_spill", som styrer om bruker får spille flere ganger
nytt_Spill = "ja"
# Her kan en oppgi hva maksverdien for tippetallet skal være.
maksVerdi = 100
# Lager en loop som kan kjøre spillet flere ganger
while nytt_Spill.lower() == "ja":
# Trenger å definere en variabel (navn er "attempts") som teller antall forsøk brukeren har
attempts = 0
# lag en variabel (navn er tilfeldigTall), gi den en tilfeldig verdi f.o.m. 1 t.o.m. max-verdi
tilfeldigTall = random.randint(1, maksVerdi)
# lag en input, der bruker kan skrive inn et tall. Kaller den for "brukerTall"
brukerTall = int(input("gjett ett heltall fra 1 til 100:"))
# lag en loop som kjører så lenge spiller ikke har truffet rett tall
while brukerTall != tilfeldigTall:
# Hvis tallet er mindre enn rett svar
if brukerTall < tilfeldigTall:
# skriv at tallet er for lavt
print ("tallet er for lavt")
# Hvis tallet er større enn rett svar
elif brukerTall > tilfeldigTall:
# skriv at tallet er for høyt
print ("tallet er for høyt")
# Legg til en på antall forsøk
attempts = attempts + 1
# La bruker skriv inn et nytt forsøk
brukerTall = int(input("gjett ett heltall fra 1 til 100"))
# Oppsummer spillet for bruker med antall forsøk
print("tallet er korrekt! Du brukte", attempts, "forsøk for å finne riktig tall!")
# Spør bruker om han vil spille igjen?
nytt_Spill =input("spille igjen? skirv 'ja' eller 'nei' :")
quiz
Sporsmal = ["hva heter katten min?", "hvor skal jeg flytte?", "hvilken skole går jeg på?", "hvilke år er det?", "hva er min favoritt mat? ,"]
svar = ["simba", "porsgrunn", "porsgrunn vgs", "2023", "pasta"]
print = Sporsmal[0]
passord
import random
laveste_tall = 0
høyeste_tall = 13
def tilfeldigTall ():
#eksempel på bruk av random. Metoden randit finner et tilfeldig heltall
tilfeldig = random.randit (laveste_tall , høyeste_tall)
return tilfeldig
def lagePassord():
# be brukeren om ønsket lengde på PIN-koden
antall = int(input("tast inn hvor mange siffer om pin-koden skal bestå av:"))
passord = ""
for x in range(antall):
passord +=str(tilfeldigTall())
print(passord)
lagePassord()
volum
def beregn_volum(høyde):
bredde = 21.0 # cm
lengde = 29.7 # cm
volum = høyde * bredde * lengde
return volum
python
poengsum = int(input("skriv inn elevens poengsum:"))
if poengsum >= 90:
karakter = "A"
elif poengsum >=80:
karakter = "B"
elif poengsum >= 70:
karakter = "C"
elif poengsum >= 60:
karakter = "D"
else
karakter = "F"
gangetabell
tall = int(input("Skriv inn et tall fra 1 til 10: "))
for i in range(5,50, 5):
resultat = tall * i
print(f"{tall} x {i} = {resultat}")
databaser