vg2 oppgaver

 
        

løkker

# # # #oppgave 1 # # for num in range(1, 100): # # print(num, end=", ") # # # oppgave 2 # # for num in range(99, 0, -1): # # print(num, end=", ") # # #oppgave 3 # # for num in range(2,100,2 ): # # print(num, end=", ") # # # #oppgave 4 # # for num in range(1, 10000, 4): # # print(num, end=",") # # # #oppgave 5 # # for num in range(5,100,5): # # print(num, end=",") # # #oppgave 6 # for num in range(0, -100, -5): # print(num, end=",") #oppgave 7 for num in range(-50, 50, 5): print(num, end=",") #oppgave 8 for num in range()
 
    
    

spill

# Trenger å importere random, slik at jeg kan gi en variabel en tilfeldig verdi import random # Trenger å definere en variabel feks "nytt_spill", som styrer om bruker får spille flere ganger nytt_Spill = "ja" # Her kan en oppgi hva maksverdien for tippetallet skal være. maksVerdi = 100 # Lager en loop som kan kjøre spillet flere ganger while nytt_Spill.lower() == "ja": # Trenger å definere en variabel (navn er "attempts") som teller antall forsøk brukeren har attempts = 0 # lag en variabel (navn er tilfeldigTall), gi den en tilfeldig verdi f.o.m. 1 t.o.m. max-verdi tilfeldigTall = random.randint(1, maksVerdi) # lag en input, der bruker kan skrive inn et tall. Kaller den for "brukerTall" brukerTall = int(input("gjett ett heltall fra 1 til 100:")) # lag en loop som kjører så lenge spiller ikke har truffet rett tall while brukerTall != tilfeldigTall: # Hvis tallet er mindre enn rett svar if brukerTall < tilfeldigTall: # skriv at tallet er for lavt print ("tallet er for lavt") # Hvis tallet er større enn rett svar elif brukerTall > tilfeldigTall: # skriv at tallet er for høyt print ("tallet er for høyt") # Legg til en på antall forsøk attempts = attempts + 1 # La bruker skriv inn et nytt forsøk brukerTall = int(input("gjett ett heltall fra 1 til 100")) # Oppsummer spillet for bruker med antall forsøk print("tallet er korrekt! Du brukte", attempts, "forsøk for å finne riktig tall!") # Spør bruker om han vil spille igjen? nytt_Spill =input("spille igjen? skirv 'ja' eller 'nei' :")
 

quiz

Sporsmal = ["hva heter katten min?", "hvor skal jeg flytte?", "hvilken skole går jeg på?", "hvilke år er det?", "hva er min favoritt mat? ,"] svar = ["simba", "porsgrunn", "porsgrunn vgs", "2023", "pasta"] print = Sporsmal[0]
 

passord

import random laveste_tall = 0 høyeste_tall = 13 def tilfeldigTall (): #eksempel på bruk av random. Metoden randit finner et tilfeldig heltall tilfeldig = random.randit (laveste_tall , høyeste_tall) return tilfeldig def lagePassord(): # be brukeren om ønsket lengde på PIN-koden antall = int(input("tast inn hvor mange siffer om pin-koden skal bestå av:")) passord = "" for x in range(antall): passord +=str(tilfeldigTall()) print(passord) lagePassord()
 

volum

def beregn_volum(høyde): bredde = 21.0 # cm lengde = 29.7 # cm volum = høyde * bredde * lengde return volum
 

python

poengsum = int(input("skriv inn elevens poengsum:")) if poengsum >= 90: karakter = "A" elif poengsum >=80: karakter = "B" elif poengsum >= 70: karakter = "C" elif poengsum >= 60: karakter = "D" else karakter = "F"
 

gangetabell

tall = int(input("Skriv inn et tall fra 1 til 10: ")) for i in range(5,50, 5): resultat = tall * i print(f"{tall} x {i} = {resultat}")

databaser